1. Saygı Duymak: Etkili bir iletişimde saygı öncelikle bireyin kendini kabul etmesi ve saygı duymasıyla başlar ve kendine gösterdiği saygı ve kabulü başkalarına da göstermesi beklenir.
2. Kendini Açma: Kendini açma, kişilerin sevinçleri, üzüntüleri, değerleri, istekleri, yetenekleri gibi kendisi hakkındaki bilgilerini diğer kişilerle paylaşmasıdır.
3. Saydam Davranma ve Maske Takmama: Kişilerarası ilişkilerde saydam davranma doğruluk, dürüstlük, içtenlik anlamına gelir. Yani roller, kurgular, hileler ve gizli mesajlar olmadan sadece kendiniz olmaktır. İnsanlar başkaları tarafından kabul edilmeme korkusuyla saydam davranmayabilir ve sosyal maskeler takarlar.
4. Somut Konuşma: Kişilerarası ilişkilerde konuşurken genel ifadeler yerine konu ile ilgili belirgin ifadeler seçilmelidir. İfadelerin doğru anlaşılması için net ve açık konuşulması gerekir.
5. Tam ve Tek Mesaj Yollama: Tam ve tek mesajda, mesajın alınmış olma ihtimali yüksektir. Tam ve tek mesaj algı, duygu ve istek olmak üzere üç öğeyi içinde barındırır:
- Algıda kaynak kişi dikkati içeriğe ve mesajın temeline çeker.
- Duygu da kaynak kişi, kendi duygusunu tanımlar.
- İstekte ise kaynak kişi isteğini açık ve doğrudan doğruya söyler.
6. Sözel Davranışlarla Sözel Olmayan Davranışların Uyumlu Olması: İletişimde sözel ve sözel olmayan davranışların uyumlu ve tutarlı olması gerekir. Sözlü ve sözsüz davranışlar arasında uyum olmadığında çelişkilere yol açar. Karşı taraf çelişkili bir durumda daha çok sözel olmayan davranışları dikkate alır.
7. Empati: Empati, kişinin kendisini karşısındaki kişinin yerine koyarak, olayları onun bakış açısından görerek, duygularını ve düşüncelerini doğru olarak anlayabilmesidir. Empati kurma süreci 3 önemli öğeden oluşur, birincisi kendini karşısındaki kişinin yerine koyma, ikincisi karşısındaki kişinin hem duygu hem de düşüncelerini doğru anlamak, üçüncü son öğe ise empati kuran kişinin karşısındaki kişiye empatik anlayışını iletilmesidir.
8. Sen Dili Yerine Ben Dili Kullanmak
Ben Dili
- Kişinin kendi duygu ve düşüncelerini ifade ederek konuşmasıdır.
- “Ben” ile başlar “ben” ile biter.
- İletişim engeli oluşturmaz.
- Karşımızdakinin davranışlarını hedef alır.
Sen Dili
- Karşımızdaki insanın kişiliğini hedef alan konuşma biçimidir.
- “Sen” ile başlar “sen” ile biter.
- İletişim engeli oluşturur.
- Yargılar, suçlar, eleştirir.
9. Etkin (Aktif) Dinleme: İletişimde başarılı olabilmek için dinlemek önemlidir, çünkü işitmek sadece fiziksel bir eylemdir. Duymak ise bilinçli ve farkında olarak dinlemektir. Etkin (aktif) dinleme, dinleyen kişinin bilinçli ve düzenli bir şekilde konuşmacıya geri iletim vermesidir.